Toimintakertomus vuodelta 2017

Vuosi 2017 oli suurta muutoksen aikaa Postissa. Eduskunta äänesti viimein uudesta postilaista. Laissa määrättiin yleispalvelukirje jaettavaksi vähintään kolmesti viikossa niillä alueilla, joissa on järjestetty sanomalehtien varhaisjakelu. Alueilla, joissa varhaisjakelua ei ole, tulee kirjeet jakaa viitenä päivänä viikossa, lisäksi niillä alueilla tulee järjestää kilpailutus yleispalvelukirjeiden jakelusta. Lisäksi kirjeen kulkunopeutta hidastettiin niin, että 50% kirjeistä on oltava perillä vasta neljäntenä päivänä ja loput viidentenä.

Hallitus kiusasasi työntekijöitä ensin pakkolaeilla, jotka sitten peruttiin kun saatiin aikaan kilpailukykysopimus ammmattiliittojen kanssa. Kikyn suurin vaikutus työntekijöille oli 24 tunnin palkaton työajan pidennys vuositasolla.

Posti otti käyttöön jakelupäiväuudistuksen. Tiistaisin jaetaan vain pikakirjeet, valitut päivälehdet ja laboratorionäytteet. Tämä tarkoittaa sitä, että tiistain postit jaetaan viikon muina päivinä. Tiistaisin työpäivät ovat keskimääräistä lyhempiä, yleensä 4-5 tuntia. Tämä tarkoittaa sitä, että muista työpäivistä tulee pidempia ja raskaampia.

Neuvottelu uudesta työehtosopimuksesta alkoi jo kesällä ja sopuun päästiinkin ennen vanhan sopimuksen päättymistä.

Sanomalehdenjakajat siirrettiin Postista Posti palvelut Oyn alaisuuteen ja alkoivat noudattaa TEAMin työehtosopimusta, joka on työntekijöille huonompi vaihtoehto.

Länsi-Pasilan jakelu lähti pois Töölöstä ja Hki 10 Töölön puolen jakelu, n. 15 reittiä, tuli tilalle. Kympin postit kasattiin POKissa ja jakeluun lähtö oli Kisahallista.

Huhtikuusssa tuli ensin Pauli Tiihonen uudeksi esimieheksi, sitten Joni Valosaari, Juha Järkkälä ja kun jakelun lähtötoimipaikka muutti loppuvuodesta Arkadiankadulle, tuli uudeksi esimieheksi Teemu Kinnunen.

Vuoden alusta uutena jakelupäällikkönä aloitti Kimmo Kallio. Jäämät ja ylityöt olivat edelleen olleet toistuvia. Yhteistekijöitä käytettiin säännöllisesti. Satunnaisempi apu oli usein liian kokematonta ja vaihtuvaa, sen käyttö välillä sekavaa ja lähes hyödytöntä. Kelluttamiseen jouduttiin turvautumaan jatkuvasti, mutta se on tunnetusti taitolaji, joka ei aina kestä yllätyksiä.

Maaliskuussa ongelma ratkaistiin henkilöstön jo pitkään ehdottamalla tavalla: toimipaikkaan lisättiin kolme työvuoroa. Reittimäärä nousi 21:stä 24:ään. Kompaktimmat reitit, lisää käsipareja aamulajitteluun, jatkuva säätö väheni. Parempi jaksaminen ja tunne työn hallinnasta motivoi työntekijöitä myös venymään tarvittaessa.

Huhtikuun alussa Aleksi Rankka siirtyi Vallilan jakeluterminaalin tuotantoesimieheksi. Jrv Jero Miettinen seurasi loppukuusta perässä. Hki 30:n uudeksi tuotantoesimieheksi tuli Pauli Tiihonen ja jrv:ksi Joni Valosaari. Tiihosen alueeseen liitettiin organisaatiomuutoksen myötä myös Hki 25:n jakelu, joka tuossa vaiheessa oli luokiteltu ns. kriisipaikaksi.

Samana päivänä toimipaikkaan siirrettiin Munkkiniemen jakelu. Aiemmin reittien esityö oli tehty lajittelukeskuksessa ja yhteistekijät olivat jakaneet ne ns. kylminä lähtöinä. Seuraukset työn laatuun olivat odotettuja, kun esityön ja jakelun kytkös katkaistaan. Siirto oli siis varsin järkevä.

Reittejä oli seitsemän. Kaksi työntekijöistä oli kokeneita, loput vastapalkattuja. Ongelmia syntyikin välittömästi. Reitit oli suunniteltu ties missä, ja aliresursointi oli ilmeistä. Uusien tekijöiden perehdytyksessä oli selkeitä puutteita. Fasiliteetitkaan eivät olleet kunnossa, edes lajitteluhyllyt eivät olleet valmiina. Tuotevirtaohjausta ei varsinaisesti ollut. Kelluttaminen oli tavallaan pakollista, mutta se tapahtui täysin mielivaltaisessa järjestyksessä, jolloin ongelmat vain kasautuivat.  Äkkiä oltiin tilanteessa, jossa kirjeitä ja viikkolehtiä kellui jo toista viikkoa. Eli kaaoksessa.

24.4. Helsingin Sanomat uutisoi Munkkiniemen postinjakelun ongelmista. 11.6. ilmestyi laajempi artikkeli HS:n sunnuntai-sivujen pääjuttuna.  Aluepäällikkö Urpilainen kuitenkin kiisti tuoreeltaan asiakaspalautteen, mutta joutui pyörtämään puheensa perehdyttyään tilanteeseen. Päitä oli siis pudottava. Eräs seurauksista oli se, että esimies Tiihonen "irtisanoutui".

Kiitos osin HS:n, asioita ruvettiin korjaamaan rivakasti. Jopa siten, että myös tilannetta sivusta seuranneita työntekijöitä kuultiin tarvittavista toimenpiteistä. Olennaista oli, ettei juuri parempaan kuntoon laitettuja alueita uhrattu punnertamaan Hki 33:a suosta. Sen sijaan Munkkiniemeen perustettiin kahdeksas reitti, ja tällä kertaa suunnitteluun käytettiin paikallistuntemusta. Massiivinen kohdennettu apu auttoi purkamaan syntyneen suman. Apu säilyi riittävänä, kunnes kesä helpotti tilannetta. Kuten odotettua oli, syksyn edetessä uusien tekijöiden ammattitaitokin alkoi kohentua. Munkan nuorison vaikea synnytys, kesän parveilu- ja sukimisvaiheineen ovat selvästikin luoneet heistä motivoituneen tiimin, jolla on vahva ryhmähenki.

13.6. alkoi kesäreititys. Kaksi lähintä reittiä purettiin. Niiden 51 modernia lohkoa jaettiin 21:lle työvuorolle. Reititys on jatkunut kesäisenä siitä lähtien, lukuun ottamatta kuutta viikkoa vuoden lopussa. Huolimatta siitä, että vuoden takaiset ongelmat ovat osin palanneet. Vain osin kai siksi, että jakelupäiväuudistus siirtää tiistailta muille päiville puoli tuntia työaikaa, ja kiky-sopimus pari tuntia kuukausittain. Munkkiniemi jätettiin tässä vaiheessa tehostusten ulkopuolelle.

Elokuun lopulla toimipaikkaan saapui uusi työnjohto tehtävää määräaikaisena hoitaneen Valosaaren tilalle. Esimieheksi tuli Juha Järkkälä ja jrv:ksi Petri Nieminen. Työilmapiiri on rennompi viime vuoteen verrattuna. Kyttääminen ja yliherkkä varoituskäytäntö on tältä erää jäänyt taakse. Voice-kyselyn tulokset nousivat selvästi, lähelle keskitasoa. Uusi työnjohto tuntuu luottavan tekijöiden itseohjautuvuuteen. Hyvä niin, mutta aina välillä kaipaisi ehkä hieman johtajuuttakin, ja ainakin parempaa tiedottamista.

Lokakuussa toimipaikkaan siirrettiin Hki 34, joka aiemmin oli hoidettu alihankintana. Saarten koko on noin 1,5 työvuoroa. Reitti on osin zipissä, osin abc:ssä. Jaetaan skootterilla. Kun jo Munkkiniemi on tavallaan erotettu muiden postinumeroiden yhteisvastuullisuudesta, eräänlainen valtio valtiossa, niin Hki 34 näyttää tuovan tähän asetelmaan lisäkierteen.

Vuosikokouksen valitsemana osaston puheenjohtajana on toiminut Teemu Sinnemäki. Toimikuntaan vuosikokous valitsi seuraavat varsinaiset jäsenet, Jukka Haili, nuorisovastaava; Jukka Laakso, varapuheenjohtaja ja sihteeri; Essi Hamppula, taloudenhoitaja; Jukka Väre, tiedotusvastaava ja Jero Miettinen sekä varajäseniksi Tero Jokela, tasa-arvovastaava; Ilpo Kinnunen ja Mika Suihkonen, tapahtuma- ja vapaa-aikavastaava. Jero Miettinen erosi toimikunnasta huhtikuussa.

Osaston vuosikokous pidettiin 25. maaliskuuta ravintola Arthurin kokoustiloissa. Kokouksen puheenjohtajana toimi Jukka Vainio ja sihteerinä Jukka Laakso. Paikalla oli 11 osaston jäsentä. Kokouksessa ajankohtaiskatsauksen piti PAU:n puheenjohtaja Heidi Nieminen.

Helsinki 25 luottamusmiehenä on toiminut Peter Vinnikainen, varalla Raimo Juntunen. Hki 30 luottamusmiehenä on toiminut Teemu Sinnemäki.

Työsuojeluasiamiehenä on toiminut Helsinki 25:ssä Jukka Haili ja Helsinki 30 Susanna Pehkonen.

Jukka Laakso on ollut liittokokouksessa osaston edustajana ja valittiin PAU:n liiittovaltuustoon varajäseneksi. Teemu Sinnemäki on edustanut osastoa puheenjohtajien neuvottelupäivillä ja jakelun alueellisilla luottamusmiespäivillä. Jukka Haili on osallistunut työsuojelun peruskurssille.

Osaston jäsenmäärä vuosikokouskauden lopussa oli 88. Jäsenmäärä on vähentynyt tämän kauden aikana viidellä henkilöllä. Maksavia jäseniä oli 60 (viime vuonna 63) ja eläkeläisiä 28 (30).

PAU:n jäsenten syntymäpäivätietoja ei enää julkaista liiton verkkosivuilla (jäsensivut). Henkilötietolain mukaan jokaiselta jäseneltä tulisi pyytää erillinen suostumus syntymäpäivänsä julkaisuun. Syntymäpäivätietojen käsittelyyn saatiin tietosuojavaltuutetun toimiston tulkinta 26.2.2014. Näin ollen osastokaan ei enää julkaise jäsenistönsä syntymäpäivätietoja toimintakertomuksessa.

Keväällä osasto järjesti matkan Tallinnaan.

Keväällä sekä syksyllä kävimme Helsinginkadun keilahallissa keilaamassa ja ravintola Cellassa illallisella.